Asi nenà tÅ™eba Å™Ãkat, že každá zemÄ› má svou vlastnà kulturu. Ta je dána pÅ™edevÅ¡Ãm jejà historiÃ, ale také napÅ™Ãklad geografickým umÃstÄ›nÃm Äi pÅ™ÃrodnÃmi zdroji. Z nà se pak vyvÃjà i zvyky a tradice, které jsou v dané zemi provozovány. Nenà tedy divu, že i ty se mezi jednotlivými státy mohou velmi liÅ¡it. AvÅ¡ak aÅ¥ už jsou jakékoliv, vždy je jasnÄ› vidÄ›t, že si jich lidé vážÃ. Je vÅ¡ak otázkou, zda oprávnÄ›nÄ›.
Â
Â
DneÅ¡nà tradice vycházà z ÄinnostÃ, které naÅ¡i pÅ™edkové provozovali. AvÅ¡ak zatÃmco my je dnes sledujeme z velké Äásti pouze z úcty k nim, pro naÅ¡e pÅ™edky mÄ›ly Äasto velký význam. Nejednalo se jen o den, kdy nemusÃme do práce, ale o skuteÄný svátek, důležitý napÅ™Ãklad z náboženských důvodů. Ty jsou dnes samozÅ™ejmÄ› vylouÄeny, avÅ¡ak provozované vÄ›ci se nezmÄ›nily. Je tedy otázkou, zda je nutné jim pÅ™ikládat skuteÄnÄ› takový význam.
Â
Na jednu stranu je pravdou, že vÄ›tÅ¡ina zvyklostÃ, které provozujeme, je dnes považována za zbyteÄnou. VÃme napÅ™Ãklad, že zdobenà stromeÄku nepÅ™iláká JežÃÅ¡ka ani dÄ›du Mráze, pÅ™ÃpadnÄ› že „vyÅ¡upánÓ holek na Velikonoce neznamená, že zůstanou plodné. ProÄ tedy tyto Äinnosti provozujeme?
Â
Â
Z velké Äásti proto, že jsou souÄástà naÅ¡Ã kultury. PÅ™edstavujà mnohdy jediné spojenà s naÅ¡imi pÅ™edky, které máme. DÃky nim si pÅ™ipomÃnáme, jak se dÅ™Ãve žilo a co lidé museli dÄ›lat. OvÅ¡em pÅ™edevÅ¡Ãm je to zábava, hlavnÄ› tedy potom pro dÄ›ti. A dalo by se Å™Ãci, že už kvůli nim stojà za to ony zvyklosti dodržovat.
Â
Tady je vÅ¡ak potÅ™eba si uvÄ›domit, že zdaleka ne vÅ¡echny zvyky jsou tak dobré, jak se nám jevÃ. StejnÄ› jako my nehodnotÃme pÅ™ÃliÅ¡ kladnÄ› bÄ›hánà s býky ve Å panÄ›lsku, najdou se i u nás tradice, nad kterými nezávislý pozorovatel kroutà hlavou. RozhodnÄ› je tedy na mÃstÄ› se ptát, zda je potÅ™eba za každou cenu zachovávat vÅ¡echny zvyklosti a tradice. Může se totiž ukázat, že na tom budeme lépe bez nich.